זיתא >> החיים על פי זיתא >> החיים על פי זיתא >> 10 המכות של אורח חיים לא בריא

10 המכות של אורח חיים לא בריא

החיים על פי זיתא

10 המכות, אורח חיים בריא, תזונה ים תיכונית, טיפים

דם, צפרדע, כינים… בכל שנה כולנו מתכנסים סביב שולחן הסדר וקוראים על 10 המכות שהוציאו אותנו מעבדות לחירות. אבל מה עם המכות שאנחנו מנחיתים על עצמינו כל השנה ולא רק בפסח?

אז כן, אנחנו מדברים על 10 הרגלים קלוקלים באורח החיים ובתזונה, שמזיקים לגוף ולבריאות שלנו. לקראת פסח אספנו עבורכם את 10 המכות הללו עם הטיפים שיעזרו לכם לצאת מעבדות לחירות קולינרית ולאמץ אורח חיים בריא יותר.

1.מכת הסוכר- אין ויכוח על זה שמתוק זה טעים. על מה עוד אין ויכוח? על זה שצריכה מוגזמת של מתוק גורמת לבעיות בריאותיות כמו העלאת לחץ דם וסיכוי לסוכרת, השמנת יתר, עייפות ועוד.
מה עושים: ממתנים את כמות המתוק ומעדיפים סוכרים ממקורות טבעיים ומזינים כמו פירות.

2. מכת המשקאות הממותקים –לפי מחקר שפורסם באתר הבריאות, 43% מצריכת הסוכר מקורה במשקאות קלים. פחית ממוצעת של משקה קל מכילה בין 8-10 כפיות סוכר!
מה עושים: מתייחסים למשקאות מתוקים כקינוח ובמקום – שותים הרבה מים. מומלץ לגוון בחליטות צמחים.

3. מכת המלח – צריכה מוגזמת של נתרן, הרכיב העיקרי במלח, גורמת למגוון מחלות כרוניות. לפי משרד הבריאות, כולנו צורכים בממוצע פי 2 מהכמות היומית המומלצת של מלח. מה עושים: משתמשים בשלל עשבי תיבול שנותנים את הטעם המלוח ללא נתרן.

4. מכת המעובדים –מוצרי מזון מעובדים הם לרוב עתירי מלח, סוכר ושומן. למעשה, כ- 75% מהמלח שאנו צורכים (ההוא מהמכה הקודמת, זוכרים?) מגיע ממזון מעובד.
מה עושים: נהנים מזה שאנחנו חיים במדינה עם המון סחורה מקומית טרייה ומעדיפים מזון טרי כמו ירקות ופירות בכל הצבעים.

5.מכת הספה – זו שאתם צונחים עליה בסוף היום עד שנרדמים. זו שמנצחת את כל התכנונים לרוץ או ללכת למכון. מה עושים: את הבלתי אפשרי – קמים ממנה! קובעים דייט הליכה עם חבר כדי ליצור תחושת מחויבות, משלמים למכון כושר כדי ליצור תחושת "שילמתי, מה לא אלך?!" עושים מה שצריך כדי לקום מהספה ולשלב יותר פעילות גופנית בשגרה.

6. מכת המסכים – כולנו אוכלים לפעמים מול הטלוויזיה או הסמארטפון. האבסורד הוא שגם כשאנחנו כבר יושבים ליד שולחן עם אנשים אמיתיים (ולא וירטואליים) – אנחנו תקועים עם הראש בטלפון. מה עושים: שמים את הסמארטפון בצד לחצי שעה ובמקום לשתף תמונות בפייסבוק – משתפים את מי שיושב לידינו במשהו. ארוחה משותפת וחברותית מסייעת ביצירת אורח חיים בריא.

7. מכת הקמח הלבן – קמח לבן מכיל עמילן חיטה. מה זה אומר? שכשאתם אוכלים אותו אתם בעצם אוכלים פחמימה ריקה עם ערך תזונתי נמוך שמעלה את רמת הסוכר.
מה עושים: מעדיפים מזון שעשוי מקמח מלא, קטניות ודגנים מלאים.

8. מכת הטראנס –שומן טראנס נמצא במרגרינות מוקשות ובמאפים וכאשר נצרך בקביעות גורם לנזקים כמו השמנה, כולסטרול גבוה, מחלות לב ועוד. מה עושים: מעדיפים שומן מהצומח. איפה יש? באבוקדו, טחינה וכמובן- בשמן זית איכותי, שידוע בתרומתו לאורח חיים בריא

9. מכת ה"אותו דבר" – האוכל הזה שאתם ממש אוהבים ויכולים לאכול כל יום? הוא כנראה לא מספק לכם את כל הרכיבים שאתם צריכים. מה עושים: מגוונים. משלבים הרבה ירקות ופירות, קטניות, מוצרים מדגנים מלאים, חלקים רזים של בשר, שומן מהצומח ובין 2 ל-3 מנות דגי ים בשבוע.

10 מכת העבודה המודרנית – אולי אין לנו אזיקים ושלשלאות אבל יש לנו חיבור למייל של העבודה מהסמארטפון. מה זה אומר? הפרה של האיזון עבודה- חיים והמשך עבודה מהבית (אם לא נשארנו במשרד כמובן). מה עושים: משתדלים לאזן. נכון, קל להגיד וקשה לעשות אבל שווה לנסות. להתעקש. להציב גבולות. לעשות מה שצריך כדי לצאת מעבדות לחירות או במקרה שלנו, מהמשרד לחופשה, או סתם הביתה לראות את המשפחה והחברים. שיהיה חג שמח ומלא איזון