זיתא >> החיים על פי זיתא >> המזונות שיעשו לכם טוב

המזונות שיעשו לכם טוב

החיים על פי זיתא

מזונות בריאים, מניעת דלקות, שמן זית

פליקס פלג , מרצה לתזונה, תזונאי B.sc במדעי התזונה

המונח "דלקת" החל לתפוס תאוצה ומתחיל להיות מונח יומיומי ושגרתי בקרב האוכלוסייה הכללית. דלקת היא למעשה תגובה ביולוגית מאוד מורכבת, הבאה לתת הגנה מפני גורמים מזיקים. היא מתחלקת לשניים: אקוטית וכרונית.

Olive oil and Mediterranean cuisine Ingredients

בעולם המודרני של היום, הנשלט על ידי התעשייה, אנו נחשפים לגורמים דלקתיים רבים באופן יום יומי. יש גורמים רבים, כגון: קרינה, עישון, זיהום אוויר ואוכל מעובד ומתועש – העשיר בשמן, מלח וסוכר.

הגורמים הללו יוצרים תגובות מזיקות בגוף, המובילות לתהליכים דלקתיים רבים שמובילים להתפתחות של מחלות רבות. למעשה ניתן לומר כי התפתחותה של כמעט כל מחלה כרונית, מקורה בתהליכים דלקתיים.

הדלקת האקוטית, לעומת זאת, היא תגובה רצויה המביאה לתיקון הרקמה הפגועה ומאופיינת בזרימת דם מהירה, כאב ולעתים חום מקומי ונפיחות – שאמורים לעבור תוך מספר ימים.

 

שינוי אורח חיים באמצעות אכילה בריאה וביצוע של פעילות גופנית, יחד עם מרכיבים תזונתיים ייחודיים וטבעיים, עוזרים במניעה של התהליך הדלקתי ותורמים לבריאותנו. לפניכם המזונות שיכולים לעשות שינוי חיובי ויעיל.

מה לאכול כדי למנוע דלקות?

1. שמן זית

אחד השמנים הנחקרים ביותר וזאת בזכות הרכב חומצות השומן הייחודי שבו, עשיר בחומצת השומן "חומצה אולאית" (אומגה 9), חומצת שומן הנחשבת לבעלת תכונות אנטי דלקתיות.

צריכה של שמן זית נחשבת במדינות רבות כגורם מרכזי בסיוע בהפחתת מחלות מטבוליות כרוניות. כמו כן הוא מכיל ריכוז גבוה של נוגדי חמצון המנטרלים את תהליכי החמצון בגוף.

בנוסף, שמן זית הוא השמן היחיד הנצרך במזון, המסוגל להפחית את רמות "הכולסטרול הרע" מבלי להשפיע על רמות "הכולסטרול הטוב" ובכך הוא תורם לבריאות הלב.

2. ג'ינג'ר

עוד מהמאה ה-16 הג'ינג'ר היבש שימש ברפואה הסינית וההודית לטיפול בתסמינים במערכת העיכול, כמו בחילות ונפיחויות. כיום כבר מכירים בתכונות רפואיות נוספות לצמח המרפא, כגון: מניעת מחלות לב וסוכרת.

בנוסף על כך, הג'ינג'ר תורם להפחתת לחץ דם ורמות סוכר ושומנים בדם. צמח הג'ינג'ר נחשב לאחד מהצמחים נוגדי הדלקת החזקים ביותר הקיימים, זאת בזכות כמות נוגדי החמצון השונים המצויים בו ופועלים בסינרגיזם ביניהם.

3 . כרובית

הכרובית היא נציגה של "משפחת המצליבים", הנחשבים לנוגדי חמצון חזקים, בגלל יכולתם לנטרל רדיקליים חופשיים. כמו כן, מחקרים חדשים מראים מנגנונים נוספים בהם הם משפיעים על מניעת תהליכי דלקת על ידי שינויים של גנים הקשורים במניעת התפתחות מחלות כרוניות.

הירקות המצליבים מכילים כמות גדולה של ויטמין C – שהוא אחד מהויטמינים החשובים ביותר לתפקוד תקין של מערכת החיסון, תקינות כלי הדם, נטרול רדיקלים חופשיים וכן שורה ארוכה של תפקידים חשובים בגוף.

ויטמין C משמש גם כתחליף טבעי לאנטי היסטמין.

חוץ מממנו יש במצליבים ויטמינים נוספים כגון הויטמינים E,K ובטא קרוטן.

המצליבים עשירים במינרלים ובהם אשלגן, החשוב לאיזון לחץ דם ומניעת מחלות לב וכן ברזל, מגנזיום, אבץ וסידן.

4. תה ירוק

אחד מהמשקאות המדוברים ביותר הפך לכזה בזכות כמות נוגדי החמצון שבו.

אלה בעיקר ה-EGCG  ופוליפנולים נוספים שנחשבים לנוגדי חמצון טבעיים חזקים. הם הגורמים המסוגלים למנוע את תהליכי החמצון הנוצרים ביום יום בגופנו.

כמו כן, התה הירוק תורם לחיזוק המערכת החיסונית הקשורה בנטרול הגורמים המחמצנים ומניעת התפתחות של תהליך דלקתי.

בנוסף, מתברר כי לתה הירוק השפעה אפיגנטית – השפעה על סביבת גנים שונים הקשורים ביצירת תהליכי דלקת המובילים להתפתחות מחלות שונות. בכך הוא מביא לנטרול של גנים אלו ותורם לבריאות הגוף.

5 . כורכום

התבלין בעל הפיגמנט הצהוב ומחקרים רבים מצאו אותו למניעה של מחלות רבות. הוא עוזר בהפחתת תהליכי חמצון, תהליכי דלקת וריפוי פצעים.

מחקרים עדכניים מראים כי לכורכום יכולת גבוהה במניעה של תהליכי דלקת. כמו כן, השפעתו מתחזקת בנוכחות של פלפל שחור.

6. שוקולד מריר

לפעמים חייבים את הטעם המתוק ומסתבר שיש מרכיב תזונתי מתוק שהוא גם מועיל. שוקולד מריר בעל אחוז גבוה של מוצקי קקאו מכיל כמות גבוהה של קקאו, מרכיב צמחי המכיל סוגים שונים של נוגדי חמצון התורמים במניעת תהליכי דלקת. שילוב כמות קטנה של מוצקי קקאו באופן יומיומי נותן מענה בריא לתחושת המתוק ויחד עם זאת בעל ערך תזונתי רב.